Studenten IBS ervaren summerschool UDBS in Tanzania

IBS studenten zijn op bezoek geweest bij de Universiteit van Dar Es Salaam Business School in Tanzania. In de zomer van 2017 zijn ze naar Dar Es Salaam af gereisd om een enthousiaste groep Tanzaniaanse studenten te ontmoeten en samen mee te doen aan de Summer school voor 2 weken. De Hanze University Foundation heeft een financiële bijdrage gedaan om activiteiten mogelijk te maken voor de Tanzaniaanse studenten, waardoor meer studenten een kans kregen een internationale ervaring op te doen.

Alicia Reimink verteld over de verschillen in cultuur en de interculturele ervaring met Tanzania en hoe belangrijk deze ervaring is voor de Tanzaniaanse studenten:

In Dar es Salaam kwamen 8 Hanze studenten samen, met ieder 2 Tanzaniaanse buddy studenten. Dit buddy programma was een mooi en goed idee van de docenten om ook voor het bezoek al contact te hebben met onze buddies. Ze hebben ons op allerlei manieren geholpen, voor en na ons bezoek aan Afrika.

De meeste Tanzaniaanse studenten zijn nog nooit buiten Afrika geweest, wat ook de reden dat ze ontzettend veel hebben geleerd over Europa tijdens ons bezoek. We moesten bijvoorbeeld uitleggen dat Spanje en Nederland, geen onderdeel zijn van Duitsland en volksstammen niet voorkomen in de Europese cultuur.

Wat ze ook erg hilarisch vonden, was onze verbrande huid door de zon. Een maaltijd met mes en vork hadden ze nog nooit geprobeerd, wat resulteerde in dat wij ze dat moesten leren. Als Europeanen hadden we nooit gedacht dat we dit ooit aan iemand moesten leren!

Vanuit professioneel oogpunt hebben de Tanzaniaanse studenten van ons geleerd hoe ze moesten refereren en programma’s zoals Microsoft Word moesten gebruiken. Bijna alle studenten van UDBS hebben hun Bachelor diploma met een major in Financieel, Marketing of Toerisme. De financiële markt is een snel groeiende markt in Tanzania, gezien de huidige ontwikkelingen in het land.

Wat ik heb geleerd van de Tanzaniaanse cultuur is niet op te sommen, maar de meest opvallende waren: Het Tanzaniaanse doe-alles-rustig-aan-mentaliteit en de langzame snelheid van… alles. We hadden verwacht dat dit moeilijk wennen zou zijn, maar dat viel uiteindelijk hartstikke mee! “Polepole, hakuna matata” (rustig, rustig, geen problemen) was een zinnetje dat iedereen uiteindelijk vaak met veel plezier kon herhalen. Alles in Tanzania gaat rustiger dan dat we gewend zijn in Groningen. In het begin vonden we het spannend of we alles wel af zouden krijgen op het eind, maar uiteindelijk kon iedereen zich er wel bij neerleggen, dat het gewoon niet sneller ging. Maar alles komt uiteindelijk gewoon goed. Polepole, Hakuna Matata.

Een ander cultuurverschil was de warmte en openheid van de mensen. Nederlanders staan bekend om hun directheid; wat niet het geval was voor de Tanzanianen wie ik heb ontmoet. Ondanks dat sommigen geen Engels spraken, waren ze allemaal erg aardig en probeerden ze wel te communiceren met ons. We hebben heel veel plezier gehad met een hapje en een drankje in lokale tentjes en daar kwamen we in contact met veel verschillende mensen.

Wat me altijd zal bij blijven van Tanzania is, dat ondanks dat het land arm is en de mensen veel moeten doorstaan, lijken ze allemaal erg tevreden met wat ze wel hadden. Tevreden zijn met het minimum in plaats van altijd meer willen is een waardevolle karaktereigenschap. Daar zouden sommigen van ons nog wat van kunnen leren!

Michel Hidding, Nederlandse student IBS deelt ook zijn ervaring:

Het is voor mij vanaf dag één een eer geweest om een onderdeel te mogen zijn tijdens de zomerschool in Tanzania, om samen te mogen werken met een van de meest precieuze universiteiten in Afrika, the university of Dar es Salaam, Business School.

De zomerschool bevatte diverse elementen, met een focus op educatie en cultureel bewustzijn. In een notendop hebben de studenten van UDBS, de Hanze studenten en ik verschillende colleges gehad, gericht naar financiën, de Tanzaniaanse economie en cultuur. We hebben gezamenlijk bedrijven mogen bezoeken, waaronder de verzekeringsinstantie Britam, en de grootste vrucht en zuivel fabrikant in Tanzania, Azam.

Gedurende de twee weken heb ik met vier studenten van UDBS en een andere Hanze student een project morgen afronden, gericht naar de export van de republiek van Tanzania naar de Europese Unie. Met trots mag ik zeggen dat ons project door een onafhankelijke jury is beoordeeld als het project met de meeste potentie.

Naast de colleges en het project, zijn er wel degelijk momenten geweest om de ware Tanzaniaanse cultuur te mogen ontdekken, met trots hebben de studenten van UDBS een Tanzaniaanse cultuuravond georganiseerd, met cultuurrijke elementen als dans, optredens, muziek, voedsel en kledij.

Al met al was de zomerschool een zeer unieke ervaring, waarbij enkel tekst het niet doet opwegen naar de werkelijke ervaring.

Voor meer foto’s, klik hier

Voor het rapport van UDBS, klik hier