Een update van TSiBA Education

We zijn alweer begonnen aan de vierde maand van het jaar, wat betekent dat het vier maanden geleden is sinds onze succesvolle Kerstactie van 2016! Tijdens de feestdagen ontving de Foundation maar liefst €25.000,- aan donaties voor TSiBA Education in Zuid-Afrika, dankzij een aantal inzamelingsacties. 100% van de opbrengst ging naar het verbeteren van de universiteitsbibliotheken van TSiBA Education, het faciliteren van trainingen voor medewerkers, en twee volledige studiebeurzen voor studenten van de Eden Campus.

TSiBA Education heeft ons een update gegeven over de voortgang van de werkzaamheden, die gericht zijn op de volgende drie doelstellingen:

• Het installeren van een cloud-based bibliotheek management systeem, inclusief een optie om hardware te scannen, en het kopen van het benodigde meubilair;
  • Het aanbieden van trainingen aan bestaande studenten betreffende het nieuwe systeem, en het verstrekken van studiebeurzen aan twee studenten van de Eden Campus;
  • Het aannemen van een tweede bibliothecaris voor de Eden Campus, en het voorzien van trainingen aan bibliothecarissen en medewerkers betreffende het nieuwe systeem, en het sponsoren van twee medewerkers om deel te kunnen nemen aan de Summer School 2017 van de Hanzehogschool.

Nadat de universiteit met verschillende universiteiten uit de Western Cape contact had opgenomen, kan TSiBA Education wellicht een geavanceerd programma voor bibliotheek management systemen delen met één van de universiteiten uit de regio. Dit zou voor TSiBA Education de mogelijkheid creëren om op een betaalbare manier een kwalitatief bibliotheek management systeem te kunnen gebruiken.

Tijdens de recente oriëntatieweek voor studenten werd er een presentatie gehouden over het gebruik van de universiteitsbibliotheek. In de daaropvolgende weken werden er een aantal workshops georganiseerd waar studenten aan mee konden doen, die hen informeerden over het gebruik van het systeem. Daarnaast krijgen zowel studenten als medewerkers regelmatig één-op-één-trainingen.

Wilhelmina Zaal is het nieuwste lid van het team bibliothecarissen. Daarnaast zijn er sollicitatiegesprekken gehouden om een assistent-bibliothecaris te vinden voor de bibliotheek van de Capetown Campus; hierdoor krijgt de hoofd-bibliothecaris meer vrijheid om contact te onderhouden met de Eden Campus.